Når dårlige anmeldelser er en markedsføringssucces

Du har måske prøvet det: Du sætter dig forventningsfuldt til bordet i en restaurant, der har høstet fantastiske anmeldelser online. Men når maden bliver serveret, mister du troen på samtlige anprisninger i én mundfuld. Selvfølgelig kun indtil næste gang, du har brug for et godt tip, for de fleste af os stoler langt mere på en online anbefaling fra et menneske, vi ikke kender, end på alverdens reklamer. Det giver god mening, men spørgsmålet er, om vores tillid til anmeldelserne er fortjent?

Intet er, hvad det ser ud til, på de sociale platforme. Det er selvfølgelig rigtige mennesker med rigtige meninger, der er derinde. Men i virkeligheden er det virksomheden bag platformen, der styrer, hvad du skal se. Det betyder, at brands kan købe sig til at se fremstå bedre ved at få sorteret i informationerne. Hvilket gør det komplet uigennemskueligt for forbrugerne.

Det fik en lille restaurantejer fra San Fransisco til at gøre oprør mod den sociale anmeldelsesplatform Yelp. Han blev træt af Yelps måde at køre forretning på, i forbindelse med, at han ophørte med at annoncere. For pludselig blev restaurantens anmeldelser negative – og en af de positive anmeldelser forsvandt. Restauratøren gik derfor til kamp mod det positive, stjernespækkede glansbillede, som mange prøver at købe sig til: Han iværksatte en one-star-plan.




I restauranten var våbnet hardcore ærlighed. Man gør opmærksom på, hvad der ikke er på menukortet, hvad man tager ekstrabetaling for osv. Alt det, der normalt pisser os af som kunder. Og så opfordrer han ellers kunderne til at give restauranten en 1-stjernes anmeldelse på Yelp – og endda få 25% i rabat, hvis de gør det. Og den forfriskende ærlighed (og de 25%, ej at forglemme) har virket. Brugerne på Yelp er tilsyneladende helt med på ironien. Og flere af dem involverer sig på en ret  værdifuld og kreativ måde: De skriver videre på joken – og er faktisk ret sjove.











 

Nettet svømmer over af anmeldelser, og det er svært at tiltrække sig opmærksomhed – med mindre du falder i en af to kategorier: De ekstremt positive eller ekstremt negative. Her er opmærksomheden altså sikret med en stensikker bundplacering, selvom indholdet stadig er positivt.

Restaurantejeren udtaler selv, at det er "the best business move I have made in years". Kunderne belønner ærligheden – og rabatten – ved at kaste sig ind i kampen mod Yelps manglende transparens. Det er brugerdrevet guerillareklame.

Så for at opsummere: En enkelt stjerne er rigeligt, så længe den giver mening…


Läs mer om: Når dårlige anmeldelser er en markedsføringssucces

Flere nyheder fra Blogs