Babelstårn til salg på Nasdaq børsen

I Biblens betydning af Babylon var det ifølge 1. Mosebog byen, hvor menneskene kom sammen for at bygge et tårn - Babelstårnet - som skulle nå helt op til himlen. Som straf for menneskenes hovmod slog Gud dem med en sprogforvirring, så de ikke kunne forstå hinandens tale.

Vores moderne virtuelle Babelstårn kunne meget vel være Facebook. I dag værdisat til ufattelige over 100 milliarder dollars og skabt på et kollegieværelse på Harvard Universitetet for bare 8 år siden. Én ud af hver ottende på denne jordklode har en Facebook-profil. Om stifteren af Facebook, Mark Zuckerberg, straffes for sit hovmod for at sende virksomheden på Nasdaq børsen i New York i fredags med en forventning om at rejse en kapital på 16 milliarder dollars kan ikke vides lige nu.

Der blev solgt 421,2 millioner aktier i fredags for stort set til den udbudte pris af 38 dollar pr. aktie. Hvad er prisen for 900 millioner mennesker verden over, som kigger på hinanden og deler oplysninger? Det er disse 900 millioner mennesker, som skaber værdien i Facebook. Det geniale ved Zuckerbergs forretning er, at man har en fornemmelse af at forlade ens venner, kolleger og familien, hvis man forlader Facebook. At være uden for nutidens Babelstårn er for mange helt utænkeligt.

Facebook var indtil fredag et socialt netværk med et troskyldigt image i manges opfattelse. Det image er nu med børsnoteringen definitivt slut. Sagen er faktisk, at Zuckerberg har været rigtig dårlig til at kapitalisere på de 900 millioner brugere, og at en meget stor del af den teknologiske udvikling af Facebook er sket ved at kopiere og hente de bedste ideer ind fra andre.

Facebook har indtil nu kun leveret et resultat på 1 mia. dollar i profit og 3,7 mia. dollars i indtægter. Når man værdisætter sådan et selskab til over 100 mia. dollar er det i forventning om stort potentiale. Nu skal der tjenes penge til de nye investorer, og andelen af annoncer på Facebook vil stige.

Videresalget til kommercielle formål af adgangen til Facebooks guldgrube af målgrupper vil skulle udnyttes til det yderste. For hver eneste »like« postering på Facebook, hver eneste ven eller fanside, der tilføjes, hver webside, der anbefales, er det kolde kontanter i kassen for Facebook. Vi (nogen må bruge betydeligt mere end mig) bruger i gennemsnit seks timer og 33 minutter om ugen på Facebook.

Det er blevet en global markedsførings-kanon, som ingen større virksomheder kan ignorere. Medier af alle slags er rykket ind på Facebook, og det samme er journalisterne og deres kilder. Interessant nok kan kilderne her, som FOA-formand Dennis Kristensen i denne uge, kalde Berlingskes journalistik og vores kritiske dækning af pensionskassernes administration og investeringspolitik for »løgnagtig« uden at dokumentere skyggen af denne påstand, og han kan i strid med al anstændighed lægge indholdet af et interview til Berlingske ud på Facebook, inden Berlingske selv offentliggør det.

Det gik galt for folkene bag Babelstårnet i oldtidsbyen Babylon i det nuværende Irak i sin tid. Men Zuckerbergs sociale netværk er nu blevet big business i denne uge. Og vi bliver i medierne nødt til at finde vores kurs i forhold til det nye Babelstårn. Skal vi understøtte en global rival i kampen om annoncekronerne, og skal Facebook have lov til markant at ændre på journalistikkens vilkår.

Läs mer om: Babelstårn til salg på Nasdaq børsen

Flere nyheder fra Blogs